Saturday, January 30, 2010

the way i think


mata sakit, penat sungguh sbb bersengkang mata tongkak ngn pensel buat data analysis. perlu siap before ari isnin. 4jam straight non-stop mengadap laptop, STOP tgk anime.hahaha. budaya tak elok, tak payah tiru. lps tu smbung lgi ngn data analysis smpai dekat2 pkol 7 lebey. tgk skrin otak blank.KOSONG. huh~

sem ni, byk mende yg perlu kejar. 1st and foremost nk menaikkan pointer. tu target saye yg utama selain belajar utk beribadah. itu yg pasti. lps tu, dalam sem terakhir ni jugak saye cuba utk tak mensia2kan ssp yg pernh hadir dlm hidup saye, or in other words org2 di sekeliling. sbb saye tahu lps dr saat ni masing2 akan bwe haluan sendiri. sama ada mereka juniors, sebaya atau musuh.haha. when people hate us, we should make it reverse psychology. that's one of my principle. tp bru2 ni saye br ckp saye benci ssorg.hahaha. it go against my wish. tp, nk buat mcm mane, saya manusia biasa. saya tak tahan dgn cara die. i never have such 'friend' in my life. tp, saya akan cuba utk tidak benci die walaupon saye dah terkeluar perkataan 'i hate u'. bukan bermakna saya nk tarik balik walaupon hakikatnya saya rase bersalah yg teramat. saya tahu dia bace blog saya. biarkan. ini bukan luahan perasaan. tp cukup sekadar ingatan bhw saya pernh buat perkara yg plg saya tak suka once in my life. sekali dah la. but its ok, mest ada hikmah utk setiap yg berlaku tu. bg saya itu satu kebetulan coz it came out all of sudden. tak percaya? then u can say how POYO i am. huh~

hikmah spy saye lebey berhati2 sblm buat sst. jgn ikut perasaan dan lebey bersabar apabila bertemu dgn org yg quite pelik berbanding2 kawan2 kita yg sebelum ini. haha. then, lps fikir mcm ni, i think i am OK. alhamdulillah. apepon, die sgt baek. yup. tp byk perkara yg saya tertanya psl diri dia. once again, i think better saya zipkan je mulut. biarkan. redha shj.

ok, bab utk naekkan pointer dan me'maintain'kan tu yg plg saye takut. saya betul2 takut sampai saye takde hati utk mnde2 len. it kills my mood. definitely. sbb harapan mak dan ayah terlalu tinggi. seolah2 bila bercakap sperti ni, if i need to die to get 1st class dgree, then I WILL. saya tahu tak baik berckp mcmtu. tapi ituadalah simbolik to my efforts. simbolik yg menyebabkan saye tak pernah kenal putus asa dan jemu. tp saya yakin, Allah melihat usaha saya. if org kata saye ni naive, haha...then its up to u. u r not in my place, bukan saye tak pentingkan perkara2 len selain study sbb saye tahu mnde2 laen pon penting. tp hakikatnya saya takkan sanggup buat mak dan ayah saya kecewa. dieorg tak bagi saya keluar Ipoh sepanjang 5 tahun saye diUTP, saya obey tanpa bantahan. pendeknya boleh kira dgn jari berapa kali. rasanya tak lebey 5 kali kot. sem lps tak pernah pergi walaupon ayah bg saye bawe kereta dtg ke UTP.

NAIVE. lurus bendul. that's the best word for me.haha. kenapa saya buat begitu?kenapa saya jujur sgt. kenapa saye tak membantah walau keinginan saye melonjak utk keluar bersama kawan2? kerana saya tahu dan yakin, syurga itu di bwh tapak kaki ibu. kerana saya perlukan doa mereka spy jalan yg saya tempuh berkat dan terang. dan, yg pasti jalan yg kt lalui tak pernah sama. takpe, sekali lagi saya yakin Allah akan rewardskan saya dgn cara saya berfikir krn Allah Maha Mengetahui.


sambil2 itu, buat hobi smbilan bace blog member2. dan blog ni.NajibNaili, rase kagum seketika. tak tahu kenapa, tenang je hidup mereka berdua. bahagia. both bukannye kawan saye, tp kawan kpd kawan. but i used to meet Najib last 6 years, mase lawan bahas HKSBP prgkt kebangsaan. itu pon terperasan sbb bila tgk balik gmbr2 lama jumpa die dlm gmbr beramai2 slps bahas 2003.

bercinta smpai ke syurga. itu yg bermain dlm kepala saye spjg buat data analysis. bercinta slps kawin. mungkin itu nikmat buat mereka yg menjaga hati sblm sst ikatan yg sah. ntahla, saye tak dpt nk menhuraikan pnjg lebar since i dont have any experience bout 'it'! hehe. tp melihat kebahagiaan mereka(Najib dan Naili), buat saye rase senang.

jgn cakap saye gatal nak kawen lps bace blog dieorg. atau jiwa ropol2 skrg ni. tidak. tidak lagi. perkahwinan bukan utk main2. bukan hanya utk menghalalkan yg haram. perkahwinan adalah sebuah jalan yg penuh dgn tanggungjawab. perlukan perngorbanan, penghormatan, persefahaman, kejujuran dan kesetiaan. mungkin ada lagi intipati lain yg hadir, tp itulah yg saya faham di usia ini. :)

Allah ciptakan lelaki dan wanita saling memerlukan sbg kawan, teman dan kekasih. tapi, dalam hidup saye, tiada perkataan bestfriend utk lelaki. jika saye hormat mereka lebey dari kawan biasa sbb mereka sentiasa ada utk membantu, saye pnggil mereka sifu. n u noe who u r. ade juga saye pnggil senpai, sbb mereka lagi tua, dan mereka hormat saya sbg junior mereka. yup, i did have many kawan lelaki. cuma, setiap dari mereka, ada tahap2 tertentu saya baek. semua tak sama. bukan bermakna saya pilih kasih. TAK. sbb berkawan dgn lelaki ni perlu berhati2. silap langkah boley mengundang fitnah. silap langkah ade tersangkut. semuanya perlu berhati2. choose your friend wisely.

3 comments:

  1. ello makcik, hmm, interesting posty, tertanye-tanye gak lepas baca entry ni, sape le yang buat ko benci sangat tu? kesian ah die. Anyway, aku rase aku tak pernah lg mampu nak membenci sesape setakat ni. terfikir gak cane rasenye menyimpan perasaan benci kat seseorang. Tapi, kekadang kite sendiri tak sedar yang orang lain pun mungkin tak suke ngan cara kite gak. dan mungkin sesetengah orang tatau cane nak react bile ngan kite disebabkan adanya sesuatu perbezaan antara kite ngan die. Sebab cara pembawaan setiap orang tu tak sama. So, kite kena la flexible dan bersangka baik tiap mase. hehe.just my opinion. tp, aku tak dok tempat ko, so tatau la cane rasenya kan.

    ReplyDelete
  2. bawak-bawakkan banyak bersabar ye :)

    ReplyDelete
  3. exaggeration cannot be disassociated from a poyoist. hate's such a strong word yet it would carry no weight if the usage's abused. hence one can lecture very extensively but still misses the audience if the message has no substance. word without meaning is noise. the opposite of that, is speech.

    ReplyDelete