Tuesday, September 15, 2009

kadang2 rase lemah

maaf jika luahan kali ni tak sepatutnya berada di sini, tapi luahan ini akan kekal terluah...

Ya Allah, saye tak tahu nk ckp ape, sem ni mmg penat. ok. perkataan pertama yg saye lontarkan. mcm2 Allah uji saye...dari mula sem sampai skrg, saye tak tahu bila ia akan berakhir. mse dulu, sewaktu saye di tahun 1 dan 2 pon sudah diuji dan hanya kawan2 rapat yg mengetahui. persahabatan, masalah akademik, mcm2. dan ktk itu saye terfikir mungkin apabila saye final year nnt, dugaan yg lg hebat Allah datangkan. tapi saye terfikir, utk sebuah kejayaan yg besar, Allah uji hati dan minda dgn dugaan yg hebat juga. ktk itu terlintas di minda, x mungkin dpt saye galas ujian sehebat ini. tapi akhirnya, Alhamdulillah, saye berjaya dan Allah ganti dgn prestasi akademik yg cukup menbuatkan saya sedar bahawa Allah itu Maha Hebat. Subhanallah.

Kali ini, saye berada di situasi yg sama. malah lg teruk rasenye. hari ni saye menangis buat pertama kalinya. kecewa dgn kelemahan diri. kakak saye pernh kuatkan saye, katanye..mungkin kt ade silap di mana2. sbb tu Allah dtgkan sebegitu. mungkin YA. dan td saye menangis kerana saye rase ade silap saya yg saye tak tahu di mana. dan silap itu yg membuatkan saya rase sebegini. dan silap itu yg membuatkan ingatan saye tumpul. mungkin saye kurang membaca Al-quran, mungkin saye terlalu leka, mungkin kata2 saye ade membuatkan org terasa, mungkin niat hati saye yang tidak betul, mungkin hati saye tak sebersih dulu...astagfirullah. menangis lgi sekeping hati yg dirasakan terlalu lemah. terlalu rapuh dan terlalu bukan 'sebersih dahulu'.

kenapa saye sebegini? saye rase lemah berseorangan. bukan bermakna saye perlukan seorang lelaki utk menjdi tempat sandaran. TIDAK. itu bukan tikah yg dulu. tikah dulu yg bisa melangkah walaupon berseorang, walaupon hati diguris dalam, tikah yg cekal dan tikah yg bisa segala-galanya. semakin usia meningkat, patutnya saye perlu menjd tikah yg lg hebat. bukan tikah yg semakin kendur semangatnya. yg makin perlahan langkahnya. yg makin tercungap nafasnya. yg semakin merosot kehidupannya. mungkin luaran mereka nampak saye sbg tikah yg lebey matang, tapi itu adalah sst yg falsu. sst yg hanya sandaran ilusi.

hidup memerlukan cita2 dan impian. dan impian itulah yg kadang2 membuatkan saye terleka. terleka dalam memilih. hakikatnya saye tidak perlu memilih, sebaliknya membuat penentuan utk sst yg pasti. mungkin saya adalah sseorg yg sukar dimngertikan, mungkin ssorg yg tidak pandai menyembunyikan rasa hati. tp, apa yg dilihat di wajah itu sebenarnya berkandung seribu rahsia yg tersirat. yg tak mampu di takfisrkan. jgn anda kata anda hebat kerana dpt memahami ape yg terlukis di wajah saya.

walaupon Allah uji saye dgn pelbagai, tapi saye tidak mahu patah semangat. tidak mahu kecewa dan tidak mahu cepat mengalah. biar ape org kata, biar ape dunia akan terjadi, selagi belum masa terakhir, maka selagi itulah saye akan melangkah walaupon tanpa suara. walau siapa pon di sisi saye skrg, saya tidak akan peduli kerana rahsia itu milik saye. milik saye dan Dia. dan hanya pd Dia, saya sandarkan semua harapan, tidak tertingal walau sebesar zarah. pdnya saye tawakkal dan tawakkal itu akan diiringi dgn usaha yg tak akan mengenal erti lelah. insyaAllah. mungkin ini hadiah dari diri saya utk tahun kelahirang saya yg ke 22

Hidayah kerlipan cinta cita2ku...

3 comments:

  1. iNtaN7:10 PM

    sy yakin,amat pasti kamu boleh melepasi segala ujian yg dihadapi dgn tabah dan penuh kesabaran..letak setinggi2 pengharapan,pergantungan kepada yg Maha Esa..

    My rumet is my heroes~ hehhee...can I say that?
    U always inspired me whenever I felt down. Thanks rumet.

    Lets fight until d end~!

    (^_______^)

    GamBattE~!!

    ReplyDelete
  2. jangan mengeluh dik...

    kadang2 rase lemah itu yang buat kite nampak 'kekuatan' yg ade dlm diri kite sendiri. yang selama ni kita tak nampak atau buat2 tak nampak.
    kunci segalanya adalah SABAR dan TABAH.

    Nanti da masuk working life...lagi banyakkkkkkk lagi dugaan dik. It's all bout life la. Akak sekarang senyum sorg bile pk balik yg dulu mase Univ Life membebel2 tensi psal tests la, assignments la, personal prob la...but now dah keje, rupenye lagi mencabar.

    senyum2 sokmo k.

    -kak izyan-

    ReplyDelete
  3. bila fasa hepi berlalu..fasa sepi tba2 menyapa..what do u choose? kamon tikah..be strong! =)

    Laa Takhof walaa Tahzan, Innallahama'ana. (jgn kamu takut dan jgn kamu sedih, ssungguhnya Allah bersama kamu)

    ReplyDelete